BNG Palvelut Oy tai tuttavallisemmin Brush ´n Go sai apua EU:lta aluekehitysrahaston muodossa venepesurin kehitystyöhön.
Hanke toteutettiin 01.11.2022 - 30.06.2023 ja sen lopputulemana rakentui prototyyppi kiinteästä laituriin kiinnitettävästä venepohjapesurista. Kehityshanke oli tärkeä etappi yrityksen matkatessa kohti päämääräänsä eli kohti myrkytöntä veneilyä. BNG on toiminut vuodesta 2020 systemaattisesti kehittäen palveluaan sekä kalustoaan vastaamaan tarvetta, mikä kasvaa veneilijöiden keskuudessa. Elämme siirtymävaihetta, missä eliönestomaalien tehoja heikennetään ympäristöllisistä syistä eikä veneilijät enää selviä veneilykaudesta ilman välttämätöntä pohjapesua kesken kauden. Herääkin kysymys, miksi maalata enää pohjaa jos se ei toimi. Venepesuri on erittäin helppo, nopea ja tehokas tapa pitää veneepohja pohtaana.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES on myös herännyt asiassa ja kieltänytkin 31.3.2024 jatkossa Suomessa myytävillä myrkkymaaleilla alle 7 metristen veneiden maalaamisen.
Likainen veneen pohja on merkittävä liukua hidastava tekijä. Tämä näkyy moottorin työntövoiman tarpeen kasvussa, mikä tarkoittaa lisääntyvää polttoaineenkulutusta. Kesäkaudella tyypillisesti tavattu veneilijä raportoi noin 30% noususta, joskus jopa yli 50% kulutuksen kasvusta. Tästä samasta syystä myös lentokoneet ja rahtialukset pidetään puhtaana. Toisessa vaan puhutaan aerodynamiikasta ja toisessa hydrodynamiikasta.
Ylläolevassa kuvassa vene kulkee 4000 kierroksilla ennen pesua 20,1 solmua ja pesun jälkeen samoilla kierroksilla 25, 9 solmua.
Suomessa käytetään noin 70 milj. litraa polttoainetta veneilyyn vuosittain = noin 14 miljoonaa kg CO2-päästöjä. Jos voisimme vaikuttaa tähän pesemällä pohjia esim 1% verran, tämä tarkoittaisi 700 000 säästettyä polttoainelitraa. Se on paljon.
Brush ´n Go - Puhtaasti parempaa veneilyä.