BNG Palvelut Oy, eller mer bekant som Brush ´n Go, fick stöd från EU:s regionala utvecklingsfond för utvecklingen av en båtbottenrengörare.
Projektet genomfördes 01.11.2022 - 30.06.2023 och resulterade i en prototyp av en fast monterad båtbottenrengörare som fästs vid bryggan. Utvecklingsprojektet var en viktig milstolpe för företaget på vägen mot sitt mål, nämligen giftfri båtliv. BNG har sedan 2020 systematiskt utvecklat sina tjänster och utrustning för att möta det ökande behovet bland båtägare. Vi befinner oss i en övergångsperiod där effekten av bottenfärger minskas av miljöskäl och båtägare klarar inte längre båtsäsongen utan nödvändig bottenrengöring under säsongen. Frågan väcks – varför måla botten om det inte fungerar? Båtbottenrengöraren är ett mycket enkelt, snabbt och effektivt sätt att hålla båtbotten ren.
Den finska säkerhets- och kemikalieverket TUKES har också reagerat på saken och har från och med 31.3.2024 förbjudit användningen av giftiga bottenfärger för båtar under 7 meter som säljs i Finland.
Smutsig båtbotten är en betydande faktor som saktar ner glidningen. Detta syns i ökade krav på motorkraft, vilket leder till högre bränsleförbrukning. Under sommarsäsongen rapporterar en typisk båtägare en ökning på cirka 30 %, ibland över 50 % i bränsleförbrukning. Av samma anledning hålls även flygplan och fraktfartyg rena. I det ena fallet talar man om aerodynamik och i det andra hydrodynamik.
På bilden ovan går båten vid 4000 varv före rengöring i 20,1 knop och efter rengöring vid samma varv i 25,9 knop.
I Finland används cirka 70 miljoner liter bränsle för båtliv årligen, vilket motsvarar cirka 14 miljoner kg CO2-utsläpp. Om vi kunde påverka detta genom att rengöra bottnarna bara 1 %, skulle det innebära en besparing på 700 000 liter bränsle. Det är mycket.
Brush ´n Go – Renare båtliv.